מהו הטיפול המקדים לפריצת דיסק?

פריצת דיסק היא תוצאה של תהליך ארוך והיא נובעת מהרבה סיבות ובניהן לחץ וחוסר איזון. פריצת דיסק מתפתחת מכאבים עמומים, קשיי תנועה ומתח בגב והיא מתרחשת בהתקף חריף. לאחר התקף זה, יש כאב כרוני בלתי נסבל שמשליך על איברים שונים בגוף ויכול לגרום לכאבי ראש, קשיי נשימה וכאבים בגפיים, בהתאם למיקום פריצת הדיסק בעמוד השדרה. פריצת הדיסק הנפוצה ביותר היא פריצת דיסק בגב התחתון המקרינה על אחת הרגליים, בהתאם למיקומה של הפריצה. ההשלכות של פריצת הדיסק כוללות הגבלה חמורה על תנועה של הגוף וההתנהלות בחיי היום-יום. על אף חומרתה והשלב המתקדם של בעיית הגב בו מתרחשת פריצת הדיסק, ניתן לטפל בה בהצלחה. עם זאת, מומלץ לטפל בתסמינים המוקדמים של הבעיה על מנת למנוע אותה.

בפריצת דיסק ניתן לטפל בשלבים השונים של התפתחותה:

  • בשלב הראשוני, בו ישנו כאב עמום ותחושת חולשה, אך טרם התרחש התקף חריף יש להגביל את המאמץ הגופני ולפנות בהקדם לפזיותרפיסט, מנואל טרפיסט או כירופרקט. זאת משום שבמקרים אלו, באופן טבעי הגוף מגן על עצמו בהתכווצויות המגבילות את התנועה כדי למזער את הפגיעה וזהו סימן שיש לטפל בבעיה באופן מיידי ולא להמתין מספר חודשים. טיפול בבעיה בשלב זה, יכול למנוע את פריצת הדיסק.
  • אם השלב הראשון לא טופל וההתקף קרה, יש לפנות באופן מיידי לקבלת טיפול רפואי אצל אורתופד. לאחר טיפול ראשוני אצל אורתופד, מומלץ לפנות לפזיותרפיסט, מנואל טרפיסט או כירופרקט לשם שיקום ארוך טווח של הגב. במקרים קיצוניים, טיפול בפריצת הדיסק צריך ניתוח בעמוד השדרה. הניתוח וההרדמה כרוכים גם הם בסיכונים והשלכות. לאחר הניתוח יש לפנות לשיקום אצל פיזיותרפיסט, על מנת לחזור לאורח חיים תקין ויכולת תנועה מלאה.

יש לציין שאם מטפלים בבעיה בשלב שלאחר ההתקף, השיקום עד חזרה לאורח חיים תקין הוא ארוך. במהלך התהליך לשיקום הגב יש להקפיד על שגרת טיפולים המותאמת אישית לבעיית הגב וכן על ביצוע תרגילים לחיזוק הגב. זאת בכדי לשמור על ההישגים ולהימנע מהישנות הבעיה.

 

בכל מקרה, כאשר מופיעים התסמינים המקדימים של פריצת הדיסק ולאחריה יש לדעת:

  • אין להרים משאות כבדים
  • אין ללכת לחדר כושר
  • יש להישמר מפני שינויים חדים בטמפרטורה

 

יש לציין, שהמלצות אלו הן כלליות בלבד. לכל בעייה גופנית ובעיית גב בפרט יש מאפיינים אידיווידואליים ולכן יש לפנות לייעוץ למומחה לטיפול גב על מנת להתאים טיפול אישי.

 

לסיכום, בבעיות פריצת דיסק צריך לטפל בצורה כוללנית, בדגש על אורח חיים נכון ואיזון גופני ונפשי. בעיות גב הן בעיות חמורות, אך ניתן לטפל בהן עוד לפני התרחשותן. לצערי, לאחר עשרים וחמש שנות נסיון בכירופרקטיקה ופיזיותרפיה, אני יכול להעיד שמרבית האנשים פונים לקבלת טיפול רפואי לאחר קרות ההתקף והדבר דורש טיפול מורכב וארוך יותר. עם זאת, שילוב של טיפול פיזותרפי עם תרגילים לשיחרור הגב ניתן להביא לשיפור ניכר וחזרה לחיים רגילים.

 

 

0 תגובות

השאירו תגובה

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Captcha loading...