מה לעשות כשחווים כאבי גב חדים וחזקים?

כשאדם חווה כאבי גב חזקים הוא לא תמיד יודע לאן לפנות. האפשרויות רבות – פנייה לאורתופד, חדר מיון, טרם, להזמין רופא הביתה, ספא, מסאז’יסט, חדר כושר, סאונה וכו’. יש שממליצים לשים על המקום הכואב קרח ויש שממליצים לשים בקבוק חם. יש שממליצים ללכת לחדר כושר ויש שממליצים להמעיט בתנועה.

כיצד לבחור את הטיפול?

בחירות הטיפולים תלויה ברמת הכאב בעמוד השדרה. אם הכאב חזק וחד ואין אפשרות להתכופף או לזוז אנחנו ממליצים לפנות לטרם. זאת משום שבטרם נותנים טיפול מהיר יותר מחדר המיון, בו צריך לחכות זמן רב. אם אין אפשרות לזוז כלל ניתן לקרוא לרופא הביתה. זהו שירות שמספקות קופות החולים. זהו השלב הראשון של הטיפול.

למה אנחנו ממליצים לפנות לטרם או להזמין רופא? למרות שהכאב יכול לפחות עם הזמן, כאשר הגוף חווה כאב חד הוא נתקע ונכנס לספאזם (התכווצות שרירים). זו התגובה הראשונה לסטרס וכאב. הטיפול בכאבי גבי בטרם מורכב משלושה שלבים:

  • בדיקה שאין שבר או סכנה לחיים
  • נתינת משככי כאבים כדי לסייע ביציאה מהשוק
  • נתינת תרופה להרפייה והרגעה של מערכת העצבים

הטיפול בטרם עוזר להמשכת הטיפול בבעית הגב כיוון שכאשר הגוף נמצא במצב של ספאזם הוא לא מגיב לטיפול או שמגיב אליו בצורה לא טובה.

רופא שמגיע הביתה יכול לתת טיפול דומה לזה הניתן בטרם (מלבד בדיקת רנטגן). גם הרופא וגם טרם יכולים להפנות את החולה אל מיון לפי חומרת המצב. לכן, פנייה לגורמים אלו מונעת את הדרדרות המצב.

השלב השני של הטיפול הוא פנייה לרופא משפחה או אורתופד. כלומר, לאחר הטיפול שניתן על ידי טרם יש לפנות לגורמים אלו על מנת שיעניקו טיפול תרופתי המותאם לבעיה. אם זה יהיה נחוץ יהיה ניתן לקבל מהם הפנייה ל-CT, MRI או רנטגן.

לעיתים קרובות יש להמתין כמה חודשים לפגישה עם אורתופד. לכן, אנחנו ממליצים בעת קביעת התור לציין שהעניין דחוף על מנת לקצר את זמן ההמתנה. אם אין אפשרות לקבוע תור לימים הקרובים, כדאי לקבל הפנייה לשר”פ. לרוב חברי קופות החולים יש החזר של 75% מעלות הפגישה, עבור מספר פגישות שר”פ בשנה. מספר הפגישות וכן גובה ההחזר משתנה בין קופות החולים.

במידה והכאבים בגב חזקים מאוד ולא שוככים במשך מספר ימים של טיפול תרופתי או משככי כאבים, מומלץ לבקש מרופא משפחה או אורתופד הפנייה למרפאת כאב. כאבים חזקים מחלישים מאוד את הגוף ואת יכולת העמידות שלו. לכן, מנקודת המבט של שימור הכוחות הנפשיים והפיזיים וזירוז תהליך ההחלמה, מומלץ לא לסבול את הכאב לפרקי זמן של חודשים אלא לפנות למרפאת כאב. לפעמים הטיפול המוצע הוא זריקת אפידורל. כשמתלבטים האם לקבל את הטיפול כדאי לקחת בחשבון את השיקולים הבאים – האם הטיפול הרגיל לא עוזר, האם הכאב מתעצם, האם בגלל המצב הנפשי אתם לא מסוגלים לשאת את הכאב. יש אנשים שחוששים מסיבוכים ותופעות לוואי של הזריקה. חשוב לדעת שכיום האורתופד שעושה את הזריקה רואה על מסך לאן הוא מזריק ולכן כמעט אין מקום לטעויות.

לפעמים הטיפול המוצע הוא ניתוח. לפני שמקבלים את ההחלטה, תמיד צריך לקבל חוות דעת שנייה ולדבר עם כמה אורתופדים (second opinion).

ישנם סימנים המצביעים על כך שהניתוח הכרחי – איבוד יכולת השליטה על הגפיים; היעדר תחושה בגפיים או בגב; ירידה דרסטית בהיקף השריר בגפיים (ניוון); שיתוק; איבוד שליטה בסוגרים. הופעה של סימנים אלו או התחלתם משמעה שככל שנמהר לעשות את הניתוח כך נמנע את הדרדרות המצב. כמו כן, אם אין אפשרות לעמוד או לשבת מרוב כאב (כיוון שתנוחות אלו גורמות ללחץ על עמוד השדרה) וניתן לעמוד רק בעמידת ארבע – זהו תסמין לכך שככל הנראה יש לעבור ניתוח. עם זאת, כאמור לעיל, את ההחלטה צריך לקבל לאחר התייעצות עם מספר אורתופדים.

חשוב לדעת שלאחר כל אחד מהטיפולים הראשוניים הללו, נדרשת תקופה של שיקום גב.

0 תגובות

השאירו תגובה

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Captcha loading...