מהי היצרות דיסק, בלט דיסק ופריצת דיסק וממה הם נגרמים?

עמוד השדרה מורכב מחוליות. בין החוליות ישנו חלל, ובו נמצא סחוס עבה ובתוכו נוזל. זהו הדיסק. הוא יכול להתכווץ ולהתרחב והדבר מאפשר את תנועתיות וגמישות הגוף והגב. הסחוס גובל בחוט השדרה, אשר ממנו יוצאים עצבים העוברים במרווחים בין החוליות ומשם לכל הגוף.

יש כמה בעיות גב הנובעות מפגמים בדיסק – היצרות דיסק, בלט דיסק ופריצת דיסק.

כל אלו הן בעיות הדרגתיות. כל הבעיות הקשורות לדיסק תחילתן בלחץ המופעל על הדיסק המתאפיין בכיווץ השרירים. ללחץ זה יכולות להיות כמה סיבות:

  • סיבות פיזיות – בדרך כלל נגרם כתוצאה מהרמת משא כבד, אכילת יתר וחולשת עמוד השדרה או עיוותים מולדים של עמוד השדרה.
  • סיבות נפשיות – הכולל גם עייפות, עצבנות, דיכאון ומתח

כאמור, בעיות הקשורות ללחץ על הדיסק הן בעיות הדרגתיות.

בעיה מסוג אחד היא הצרות הדיסק. זה יכול לנבוע משחיקה של הסחוס, התייבשותו או הרמת משא כבד.

בעיה מסוג אחר היא לחץ על הסחוס. הכאב הראשוני הוא כאב עמום וכללי. הוא נובע ממצב נפשי או ממעמסה פיזית. מדובר בלחץ חוזר ונשנה על הדיסק. זה השלב שבו מומלץ ביותר לפנות לפיזיותרפיה, כירופרקטיקה או תרפיה מנואלית לשם התאמת טיפול.

אם הבעיה לא מטופלת בשלב הראשוני, הלחץ על של הדיסק יכול להביא לבלט או בקע דיסק. בלט דיסק זו תופעה בה לחץ גדול על הדיסק מביא ליצירת בליטה של הדיסק, כמו לחץ קבוע על בלון מים. בליטה זו יוצרת לחץ על חוט השדרה או על שורש העצב שיוצא ממנו. ברגע שנוצרת הבליטה הכאב הוא אקוטי – הוא מאופיין בתחושות של בעירה, שריפה או זרם חשמלי, כאבים עזים מאוד והגבלה בתנועה. הדבר יכול לקרות בצורה פתאומית, לדוגמא, כאשר מתכופים לקשור נעליים.

כאשר ישנו בלט דיסק, נכנס לפעולה מנגנון הגנה של הגוף שמטרתו להגביל את התנועה. זהו כיווץ שרירים. כיווץ השרירים יוצר לחץ נוסף על הדיסק, שכתוצאה ממנו המוח שולח פקודה לכווץ את השרירים. נוצרת למעשה התכווצות שרירים קבועה שגורמת לחוזר נוחות והגבלת התנועה.

בלט דיסק עלול להוביל לפריצת דיסק. פריצת דיסק היא מצב בו יש פגיעה בשלמות הדיסק – שבר, סדק או התפוצצות הדיסק. הדבר נובע מהמשך הלחץ על הדיסק. פריצת דיסק קשה יותר לטיפול מבלט דיסק, כיוון שהפגיעה בדיסק עצמו יותר גדולה.

הסימפטומים של פריצת ובלט דיסק קשורים למיקום שלהם בעמוד השדרה וכן למקום בו הם לוחצים על העצב – חוט השדרה או גזע העצב. פריצות דיסק יכולות להופיע על פני כל עמוד השדרה. הפריצה משליכה על איברי גוף אחרים על פי מיקומה בעמוד השדרה. למשל, בפריצת דיסק מותנית, המאפיינים הם כאבים עזים המקרינים לרגליים וקושי לכופף את הגב.

ההשפעות הנפוצות הן:

  • היעדר תחושה או נמלים בגפיים
  • חוסר שליטה בגפיים
  • הגבלה של התנועה
  • כאבים חדים, תחושות של זרם חשמלי
  • כאבים שגורמים לאובדן הכרה
  • ירידה בהיקף השריר בגפיים
  • אי שליטה בסוגרים
  • במקרים מסוימים – שיתוק או נכות

 

לסיכום, ניתן לטפל בפריצות ובלט דיסק בכמה דרכים. על מנת לטפל בבעיית הגב בצורה מיטבית, יש להתאים את הטיפול בצורה אינדווידואלית בעזר תמומחה לטיפול גב. מכאן החשיבות שבייעוץ אישי על ידי מומחה.

אנחנו ב”קליניקה לרפואת גב של אלכס וולפוב” עובדים בשיתוף פעולה עם המומחים הטובים ביותר בתחום – אורתופדים, פיזיותרפיסטים, מרדימים ומומחים ברפואה המשלימה. נשמח לעזור לכם בעת הצורך.

0 תגובות

השאירו תגובה

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Captcha loading...